Groene praatjes

Facebook
Twitter
LinkedIn

Ondernemingen misleiden klanten met ‘groene’ beweringen: ‘Ze presenteren zich duurzamer dan ze daadwerkelijk zijn’

Bedrijven misleiden consumenten met onjuiste of verwarrende beweringen over hun duurzaamheid. De Autoriteit Consument en Markt (ACM) gaat zich inzetten om deze ‘groene praatjes’ te ontcijferen. “De beweringen van bedrijven beïnvloeden consumenten.”

Wat kun je doen als je je twijfels hebt bij de groene praatjes van een bedrijf?

Zie je een duurzame belofte van een bedrijf en denk je: “Dat kan écht niet duurzaam zijn”, “Ik snap niets van deze uitleg” of “Dat is vast niet het hele verhaal”? Vraag het bedrijf dan om opheldering! Heb je daarna nog steeds je twijfels? Meld het dan bij de ACM ConsuWijzer.

Bijvoorbeeld: 'Milieuvriendelijke bezorgoptie: bezorging per fiets.'

Maar eigenlijk zou het moeten zijn: ‘Milieuvriendelijke bezorgoptie: Bezorging per fiets vanaf het afhaalpunt in uw plaats.’ Deze kleine toevoeging maakt een groot verschil. En inderdaad, representatief onderzoek uitgevoerd door ACM toont aan dat consumenten eerder geneigd zijn een product te bestellen zonder die extra informatie, omdat ze denken dat de bezorging op die manier duurzaam is. 

 

ACM merkt op dat bedrijven consumenten voor de gek houden met onjuiste of onvolledige beweringen, en ze willen mensen waarschuwen voor greenwashing. De campagne ‘Groene praatjes’ start op maandag 28 augustus om consumenten bewust te maken van het feit dat niet alle beweringen over duurzaamheid zijn wat ze lijken. Edwin van Houten, directeur Consumenten bij ACM, verklaart: “Met vage of ongefundeerde beweringen doen bedrijven zich duurzamer voor dan ze daadwerkelijk zijn. Consumenten laten zich beïnvloeden door de beweringen van bedrijven.”

duurzame bezorgt?

Onduidelijke beweringen

ACM heeft een onderzoek uitgevoerd onder meer dan 1600 consumenten om een beter inzicht te krijgen in het effect van duurzaamheidsbeweringen. Hieruit blijkt dat met name vage beweringen, zoals ‘milieuvriendelijk onderweg’, minder geloofwaardig en begrijpelijk zijn dan specifieke uitspraken, zoals ‘deze vrachtwagen rijdt volledig op elektriciteit’.

De resultaten laten ook zien dat consumenten daadwerkelijk misleid kunnen worden door onjuiste beweringen. Ze beschouwen een product of bedrijf soms als duurzamer dan het in werkelijkheid is. Als voorbeeld: meer consumenten zouden een auto kopen als een automerk beweert ‘Nul CO2-uitstoot in 2030′ te hebben, dan wanneer er staat ’40 procent minder CO2-uitstoot in 2050, vergeleken met 2023’.

Kritisch beoordelen

De toezichthouder hoopt dat consumenten kritischer zullen kijken naar de groene beweringen. Als ze deze niet vertrouwen, kunnen ze bedrijven vragen om hun beweringen te onderbouwen en hun twijfels melden bij ACM.

In de komende periode zal de toezichthouder zich specifiek richten op beweringen van vervoersbedrijven, omdat “in deze sector veel duurzaamheidsbeweringen worden gedaan”, er uitstoot is en consumenten duurzaamheid laten meewegen bij hun aankoopbeslissingen in de branche.

Groene praatjes ACM
'groene praatjes' - afbeelding van greenwashing

Wat zijn dan de regels voor duurzaamheidsclaims?

In juni heeft de ACM de vernieuwde leidraad duurzaamheidsclaims gepubliceerd. Deze bevat vijf vuistregels voor bedrijven voor goede duurzaamheidsclaims:

  1. Gebruik juiste, duidelijke, specifieke en volledige duurzaamheidsclaims
  2. Onderbouw duurzaamheidsclaims met feiten en houd ze actueel
  3. Maak eerlijke vergelijkingen met andere producten of concurrenten
  4. Beschrijf toekomstige duurzaamheidsambities concreet en meetbaar
  5. Zorg dat visuele claims en keurmerken behulpzaam zijn voor consumenten en niet verwarrend

Waar kun je als consument op letten bij duurzaamheidsclaims?

 

  • Let op bij te algemene woorden zoals duurzaam, milieuvriendelijk, groen of CO2-neutraal

    Deze woorden zijn zó algemeen dat ze al snel misleidend zijn. Zelfs als een bedrijf uitleg erbij geeft. Voorbeeld: Op een vrachtwagen staat ‘groen onderweg’. Maar wat bedoelt het bedrijf daar precies mee? Een duidelijke boodschap is: ‘Deze vrachtwagen rijdt 100% elektrisch’.

  • Let op of de informatie over het hele product gaat of over een deel van het product

    Het kan misleidend zijn als niet duidelijk is waar de uitspraak precies over gaat.

    Voorbeeld: Op een webshop staat bij ieder product ‘duurzaam’. Maar wat is er precies duurzaam aan? Een duidelijke boodschap is bijvoorbeeld: ‘Deze jurk bestaat voor 85% uit biologisch katoen’.

  • Let op of de informatie gaat over wat het bedrijf nú doet of over plannen voor de toekomst

    Als bedrijven iets willen zeggen over hun plannen, moet duidelijk zijn dat het om doelen voor de toekomst gaat en moeten deze ook haalbaar zijn. Voorbeeld: Op een poster van een automerk staat ‘Samen op weg naar een groene toekomst’. Het bedrijf heeft nog geen plannen gemaakt of stappen gezet om dit doel te halen en het doel is waarschijnlijk ook niet haalbaar. Het bedrijf mag zo’n tekst dus niet gebruiken.

 

Duurzamekeuze.nl juicht de campagne van de ACM toe en zal de resultaten volgen en publiceren.

Anderen lezen ook..

Plaats een reactie