Inhoud

Profiel

Begonnen in 1996 in Amsterdam, is Booking.com gegroeid van een klein Nederlands bedrijf tot een van de grootste reisbedrijven ter wereld. Het begon als een site voor hotels, maar nu kun je bij Booking.com allerlei soorten accommodaties boeken, van woonboten tot iglo’s, allemaal met een prijsgarantie.

Booking.com wil het voor iedereen makkelijker maken om de wereld te verkennen. Ze investeren in digitale technologie om het gedoe uit reizen te halen. Hun slogan is: ‘Booking.com: hotels, huizen en alles daartussenin.’

Vroeger richtte het bedrijf zich vooral op prestaties via zoekmachine-advertenties, online displays en partnerschappen. Maar recentelijk zijn ze ook begonnen met tv- en videoreclames in Nederland en daarbuiten. Ze willen consumenten aanmoedigen om niet alleen naar reisideeën op sociale media te kijken, maar ook om daadwerkelijk op de bevestigingsknop te drukken.

Als leider in de reisindustrie erkent Booking.com dat ze, samen met anderen in de branche, verantwoordelijkheid hebben om ervoor te zorgen dat de planeet en de mensen erop goed kunnen gedijen. Ze werken samen met partners om meer duurzame ervaringen aan te bieden en klanten milieuvriendelijke reiskeuzes te geven. Hun doel is om tegen 2030 bijna geen uitstoot meer te hebben in hun eigen activiteiten en tegen 2040 helemaal geen uitstoot meer.

Booking.com is nu beschikbaar in 44 talen en heeft meer dan 28 miljoen accommodaties om uit te kiezen, waaronder meer dan 6,6 miljoen huizen, appartementen en andere unieke plekken om te verblijven. Het moederbedrijf, Booking Holdings Inc. (voorheen The Priceline Group Inc.), staat genoteerd aan de Nasdaq-beurs.

Duurzaamheidsverslag

Booking.com begrijpt dat ze als toonaangevend wereldwijd reisbedrijf, ze de unieke kans heeft om positieve veranderingen te leiden en te ondersteunen in de hele branche.
De benadering van Booking.com van duurzaamheid weerspiegelt de missie om het voor iedereen gemakkelijker te maken de wereld te ervaren.

“Onze strategie volgt een gefaseerde aanpak, met een primaire focus op de milieuduurzaamheid van onze eigen activiteiten en die van onze reisaanbieders, waar we een aanzienlijke impact kunnen hebben.”

“We zijn toegewijd aan duurzame inspanningen die onze missie verder zullen bevorderen, waaronder initiatieven ter bevordering van duurzaam toerisme, het vervullen van onze verantwoordelijkheid als milieubewuste beheerders en verdere decarbonisatie van de reisindustrie.” aldus Booking.com.


De visie is om duurzaam reizen de manier te maken om de wereld te ervaren. Ondersteunend aan deze visie staat de  duurzaamheidsstrategie, die bestaat uit 3 doelen:


1. Duurzame Bedrijfsvoering: Ons bedrijf duurzaam exploiteren en een cultuur van duurzaamheid opbouwen.

2. Duurzaam Reizen: Het gemakkelijker maken voor reizigers om duurzame reiskeuzes te maken.

3. Duurzame Industrie: Duurzame groei van reizen bevorderen door externe samenwerking.

Lees het Duurzaamheidsverslag van Booking.com (2022, Engelstalig)

Doelen

In 2022 heeft Booking hun eerste Klimaatactieplan gelanceerd, waarin ze hun belangrijkste toezeggingen hebben uiteengezet om hun eigen activiteiten en diensten, evenals de reisindustrie, duurzamer te maken als onderdeel van de duurzaamheidsstrategie.

Ze hebben we een belangrijke stap gezet door de Glasgow-verklaring te ondertekenen, een wereldwijde verbintenis om de toerisme-industrie te transformeren en zo snel mogelijk ‘nett zero’ te bereiken.

De doelstellingen zijn erop gericht te helpen netto nul te bereiken en over te stappen naar een lagere Carbonfootprint voor al Booking merken.

 

Pijler 1: Ons bedrijf duurzaam exploiteren en een cultuur van duurzaamheid opbouwen

Ons Doel
Het lanceren van een programma voor bewustwording van klimaat en duurzaamheid voor medewerkers en leidinggevenden.

Hoe We Dat Bereiken
Bewustmakings- en educatieve initiatieven gelanceerd bij Booking.com in 2022, waaronder een serie externe sprekers en trainingen per afdeling; virtueel leren wordt uitgebracht voor alle merken tegen het einde van 2023.

Ons Doel
Een reductie van 95% tegen 2030 in Scope 1- en 2-emissies ten opzichte van het basisjaar 2019.

Hoe We Dat Bereiken
Reducties zijn op schema met de aankoop van in de markt verkrijgbare certificaten voor hernieuwbare energie bij Booking Holdings en met nieuwe kantoorlocaties bij Booking.com in Amsterdam en Manchester. Ook andere merken beginnen met duurzaamheid op kantoor.

Ons Doel
Een reductie van 50% tegen 2030 in Scope 3-emissies ten opzichte van het basisjaar 2019.

Hoe We Dat Bereiken
Booking.com is gestart met belangrijke projecten om twee van de grootste emissiebronnen aan te pakken: technologie en inkoop. Een beoordeling van de duurzaamheid van datacenters is voltooid, en een vragenlijst over leveranciersgerelateerde inkoop is uitgestuurd naar de belangrijkste leveranciers. Een routekaart voor reductie van Scope 3-emissies wordt verwacht in 2023.

Ons Doel
Netto nul emissies bereiken tegen 2040.

Hoe We Dat Bereiken
Per eind 2022 hebben we onze gecombineerde Scope 1-, 2- en 3-emissies met 35% verminderd.

Pijler 2:
Het eenvoudiger maken voor reizigers om duurzame reiskeuzes te maken

Ons Doel
Het lanceren van het Travel Sustainable-programma voor accommodaties voor alle relevante merken.

Hoe We Dat Bereiken
In 2022 hebben we het Travel Sustainable-label geïntroduceerd voor accommodaties op Agoda, Booking.com, Priceline en KAYAK. 

Ons Doel
Het lanceren van het Travel Sustainable-programma voor auto’s, ritten en vluchten.

Hoe We Dat Bereiken
In 2022 hebben Booking.com en KAYAK nieuwe functies uitgebracht om het reizigers gemakkelijker te maken meer duurzame vervoersopties te vinden en te boeken, waaronder:
Vluchten: Vluchtopties tonen de uitstoot van koolstof op Booking.com & KAYAK, met een actieve Less CO2-sorteerder op KAYAK.
Ritten: Elektrische taxi’s in 50 steden en openbaar vervoer beschikbaar in de app op Booking.com.
Auto’s: Hybride voertuigen beschikbaar in 57 landen en elektrische voertuigen in 20 landen met relevante filters en labels op Booking.com. Peer-to-peer autodelen wordt aangeboden op KAYAK via een partnerschap met Getaround. 

Ons Doel
Het vaststellen en publiceren van een doel voor de hoeveelheid duurzame boekingen gegenereerd via onze platforms.

Hoe We Dat Bereiken
We hebben als doel gesteld dat meer dan 50% van onze boekingen in 2027 wordt gedaan op duurzamere opties. Dit doel geldt voor vier verticale sectoren: accommodaties, vluchten, autoverhuur en ritten. Zie pagina 23 voor meer details.

Pijler 3:
Samenwerken om de koolstofuitstoot in de reisindustrie te verminderen

Ons Doel
Uitbreiden van duurzaamheidsonderwijsprogramma’s voor reisproviderpartners.

Hoe We Dat Bereiken
Agoda werkt samen met de Global Sustainable Tourism Council (GSTC) om partners te trainen in duurzame praktijken. 

Ons Doel
Het onderzoeken van het financieringstekort voor accommodaties en hen ondersteunen om toegang te krijgen tot beschikbare fondsen.

Hoe We Dat Bereiken
Publiceren van een vervolgstudie om het financieringstekort voor accommodaties van kleine en middelgrote ondernemingen (KMO’s) verder te onderzoeken tegen het einde van 2023.

Ons Doel
Uitbreiden van ons Sustainable Travel Insights-programma.

Hoe We Dat Bereiken
Uitbrengen van consumentenonderzoek naar duurzaam reizen en deze bevindingen toegankelijker maken voor het publiek via onze samenwerking met Statista.